søndag 4. september 2011

Drømmen om SVÆR abbor.

 
Det hele begynte for om lag 3 uker siden når jeg startet min noe sene sommerferie. Planen var å fiske gjørs, røye og abbor, men siden vi er inne i den 4. flommen i øyeren siden april gikk for alvor gjørssesongen til helvete. Røyefiske i Sverige sammen med Fredrik ble også lagt på is grunnet veldig varierende værmeldinger hvor de stadig truet med alt for mye vind.
Da ble det abbor som ble hovedfokus i disse ukene.

De første turene (overnattingsturer) ble lagt til vårt lokale skogsvann som vi har lagt ned en del tid på de siste vinterssesongene (se Drømmen om storabbor).


Etter hvert som jeg tydlig knakk koden for dette vannet kom det opp en del abbor fra ca 500g og oppover.
Ingen kjempefisker ble landet, men alikevell veldig artig med en del action og det å ha knekt koden er jo tilfredstillende i seg selv.




Det var ikke bare jeg som håpet på fangst. Storlommen så jeg flere ganger og en gang var jeg så heldig at jeg kom på skuddhold med kameraet og fikk tatt noen bilder av disse skye fuglene.


Før jakten på storabboren kan begynne trenger man agn. Det virker jo så lett, men det er utrolig hvor mye tid det går med til akkurat det. Og så jævlig kjedelig det er også....

Men det ble alikevell god tid for abbormeite og når jeg fant de få plassene som leverte fisk ble det mye action.
Som sakt ble det ingen kjemper, men det ble hvertfall 3 stk over 760g.

Må bare beklage at amatørfotografen med ett altfor avansert kamera i forhold til kompetansen klarte å ta flotte bilder av bakgrunnen og ikke fisken, men jeg har nå hvertfall lært hvorfor det ble sånn.


Den største ble denne på 42cm og deverre bare 950g. Fryktelig irriterende disse fiskene som ligger så nærme, men alikevell ikke helt 1kg.


Den nest største ble denne på 37 cm og 770g. Fikk også en på 37 cm og 760g, men dette bildet ble om mulig enda dårligere enn dette så den hopper jeg over.

Men det var jo ikke dette fisket som skulle gi de beste fiskene.

Jeg og Hoika klarte å finne tid til å prøve en helt ny lokasjon etter abbor. Vi viste at det fantes stor abbor der, men utenom det viste vi egentlig ingen ting. Etter å ha studert sattelitfoto var planen om hvor vi skulle konsentrere fiske lagt og akkurat den detaljen der angrer vi ikke på i dag.
Med en levende drøm om svær abbor la vi avgårde med båt og det hele til ukjente farvann.

Det kan nevnes at vi fikk bare 6 abbor, men når 5 av de veide over 1,2 kg blir det fort litt spesielt.

Allerede første kvelden skulle jobben foran dataskjermen bære frukter  når dette blir turens første fisk.


En flott fisk på 44 cm og 1350g. Kun en time senere var det Hoika sin tur til å lande abbor over kilosmerket.


Like lang, 44cm og 1250g noe som også betyr ny pb for Hoika.
Dette ble dagens siste fisk, men for en start. 2 abbor og begge over 1,2kg!

Kunne dette fortsette?

Svaret er ja!

Dagen etter starter der hvor den første sluttet, men nå var Hoika riktig het.


Dagens første fisk ble denne vanvittig feite abboren på bare 40 cm, men hele 1230g.

Hoika er i siget og lander turens minste abbor på ca 500g før han igjen er borti fisk, men denne slipper.
Men på neste kast så sitter den og denne er pen. Etter litt klarer han og få fisken opp og detta er helt tydelig turens største abbor. Hittil hvertfall.

Fisken måles til 46 cm og veies til hele...


1510g og ny pb igjen og Hoika er særdeles fornøyd. Denne fisken fortjener ett bildet til.


46 cm og 1510g betyr også at Hoika nå har klubbrekorden på abbor. Hvertfall for en stakket stund.

Noen minutter senerre skal jeg få min første fisk for dagen og jeg skjønner fort at det ikke er en abbor som har kastet seg over jiggen min, men en gjedde.


Gjedda ga en morsom figth på det lette spinnutstyret, men etter noen minutter kunne jeg løfte fisken trygt om bord i båten.


Den blir målt til nøyaktig 100 cm og 7 kg før den får friheten tilbake.

Under middagen fikk vi imidlitid en litt pussig gjest oppe i båten.


Et ekorn var på besøk, men klarte å stikke av før jeg kom på skikkelig fotohold.

Etter en bedre middag av indrefilet og bakt potet bar det utpå igjen. Det skulle vise seg å være litt trøgere nå, men som nevnt i en tidligere rapport holder det noen ganger med kun ett napp! Drømmen om storgjedde.

Slik skulle det være i kveld!

Kjenner med det samme at detta er en bra fisk og etter ett minutt eller to får vi bekreftet at dette er en abbor og den er SVÆR.
Fiskeskjelven river nesten kroppen i fillebiter, men etter ett drøyt minutt ligger fisken trygt i håven

Fisken måles til hele 49 cm og med den kondisjonen der er dette helt sikkert ny pb og en forbedring av klubbrekorden igjen.


Fisken ble veid til utrolige 1810g! For en fisk! For en høstkondisjon! Fortjener noen bilder til...



Klar ny pb og klar ny klubbrekord. En fisk det er fult mulig å matche, men kanskje ikke i høstkondisjon.

Etter denne fisken ble vi nesten litt fornøyde med hele turen og etter noen kast til bestemte vi oss for å heller reise tilbake til leieren og nyte den flotte høstkvelden med øl og god mat. Målene var liksom nådd.

Dagen etter var det ikke mye liv å melde om så vi bestemte os for å bryte leir og komme oss hjem.
Man blir på en måte litt utladet av ett slikt fiske så det var like greit å avslutte nå.

Men målene heves i takt med resultatene så vi kan love at jakten på den virkelige drømmeabboren over 2 kg vil fortsette....

Robin

3 kommentarer:

  1. Helt sprøtt det der, hadde tvilt på storyen om det ikke var du som fortalte meg den. Bare å gratulere med en rå tur dere har hatt.

    SvarSlett
  2. Fantastisk!! Grattis med deilige abborer!

    SvarSlett
  3. Utrolig fine abborer!! 1810 g er fantastisk!

    SvarSlett