torsdag 31. mai 2012

Drømmefisken!!




Som jeg skrev for ett par dager siden var det noen helt kurrante fiskedager i pinsen. 3 fiskeøkter resulterte i stor fisk på hver økt.
Tar for meg øktene dag for dag så dere som er utålmodige og bare vil se bildet av gromgjørsen får bare skrolle dere nedover til siste dagen.

Torsdag 24/5 tok jeg meg en tur ut på Øyeren etter jobben. Har vel egentlig lovet å ikke fiske mere gjedde føre høsten, men måtte bare en tur ut i finværet. Kunstagn var lagt igjen hjemme denne gangen også, mens sild og smågjedder hadde ligget og tint i kjøleskapet siden dagen før.

Første oppankring ga ikke et eneste run på litt over en times tid så jeg bestemte meg for å prøve meg ett helt annet sted. Fikk lagt meg til, slengt ut en stang med sild og en med gjedde og satte meg ned for å vente.
Kun etter ca 20 min får jeg run på silda. Ga den maks 5 sek før jeg satte inn ett bestemt tilslag. Fisken satt og jeg kjente med det samme at detta ikke var noe snipe. I ett tidligere innleg uttalte jeg at utlekt gjedde er kjipe greier, men denna gjedda var absolutt ikke mye kjip. Selv om jeg har fått større etterleksgjedde er detta den desidert mest nervepirrende fighten jeg har hatt med ei gjedde.

Den ville faen ikke opp, den gikk høyre, venstere, rett ut, under båten, krysset det andre snøret, under dreggtauet osv osv og som at ikke det var nok så fikk jeg ett run på på stanga med en 4 hg gjedde på! Gjorde ett klønete forsøk på å kroke den, mens jeg kjørte den andre og bare sette på baitrunneren igjen og håpe den ble sittende til jeg var fedig med den første. Det gjorde den desverre ikke.
Men den første hadde jeg forstatt på kroken og når den omsider kom mot overflaten og nærmet seg håven oppførte den seg ekemplarisk. Gled rett inn i håven, var en drøm og avkroke og lå pent og rolig på matta. En drøm og jobbe med!

Men så var det detta med bilder og selvutløser. Kongen av ræva selvutløserbilder. For det første hadde jeg lagt båten helt feil i forhold til sola, håpløst! For det andre så gikk jo gjedda amok hver gang jeg skulle løfte den for å ta bildet. Kuttet meg på gjellebua så blodet spruta. Måtte flytte på kameraet ett par ganger for å få med hele fisken og da ble det litt skakt gitt.... HAHA amatør!


Bildet suger, men uansett. 124cm 13400g, gjedde nr 10 over 10 og min nest største.
Meget godt fornøyd med det. Er jo en slags milepæl det.

Etter denne ble det bare 2 run til føre kvelden hvor bare en fisk rundt 3 kg ble med hele veien opp til båtripa.

Dagen etter dro Ole og jeg til vestfold for å prøve oss på bunnmeite på Akers for aller første gang.

Det skulle bli en minneverdig opplevelse.

Vi hadde som mål og få en fisk hver natt (2 netter) og fikk vi fisk over 6 ville vi være meget fornøyde.

Første kvelden kom vi oss litt for sent utpå og fikk ikke lagt oss til der hvor vi ville og vi hadde kun ett napp den kvelden. Vinden tvinger oss til å dregge om på ny plass i løpet av natta og da tok det ikke lang tid før det var fast fisk. Det blir 3 gjørs den morgenen. Først en på ca 3 kg før Ole fikk en på 5600g og jeg får denne her.


88cm 7740g tøff kriger og turen er på mange måter reddet allerede.

Kvelden etter er vi utpå i god tid og får lagt oss skikkelig til og det tar ikke mer enn en times tid før Ole får dagens første napp.
Vi skjønner fort at dette er en bra fisk, den står og stanger under båten og Ole må jobbe litt med den før den etter hvert på typisk gjørsvis kommer greit opp til overflata. Vi ser jo at dette er en stor fisk så det blir noen gratulasjoner før vi i det heletatt har veid dyret.


Ett nydelig eksemplar på 91 cm og hele 9460g. Ny klubbrek og pb på Ole, grattla med det.

Dette var virkelig langt over forventet og vi er grisefornøyde :)

Virket som at detta var en av de litt mere stille kveldene, men like etter kl 2400 får jeg et mere typisk gjedderun. fisken tar sene av baitrunneren i et jevnt og bestemt tempo. Setter inn tilslaget med det samme og kjenner jo at dette er en bra fisk også. Den stanger og stanger under båten og er ikke spess interessert i komme opp og jo lenger fighten varer jo sikrere er jeg på at her har jeg satt krokene i noe stort.
Etter ett par lange minutter kunne jeg geleide ett beist av en gjørs inn i håven...

Ole veier fisken først og jeg tror han rett og slett ikke når han leser av vekta. Jeg blir nødt til se dette med egne øyne. Sjekker at vekta er nullstilt med veienettet, steller meg oppå tofta og løfter fisken....



Joda Ole hadde rett, 11660g med grov gjørs! Helt utrolig...........

Tror faen ikke det er sant!

Ett bilde til...


Får bedre inntrykk av lengden her. Måler fisken fra hakespiss på undrekjeven og spissen av nedre del av halefinna til 99cm. Hadde halefinna vært hel hadde den nok helt sikkert målt hvertfall 100 cm.

En fisk jeg egentlig ikke har turt drømme om engang på de godt over 1000 timene jeg har brukt på å fiske etter denne arten i trege Leira og vanskelige Øyeren, hvor fiskene sjeldent eller kanskje aldri når disse vektene.

At jeg skulle klare å kroke ny n.rek på min bare 4. tur til Akers er så uforskammet tur at jeg hvertfall ikke har turt å drømme om det engang.

Vekta er kontrollsjekket og hadde 0 g i avvik. Info og bilder er sendt for godkjenning av ny Norgesrekord så får det være opp til juryen å godkjenne den.
Tviler også på at denne rekorden (om den blir godkjent) vil stå veldig lenge, er større fisk der så før eller siden ryker den.

Blir nok ikke Akerstur før høsten eller neste år. I mellomtiden har jeg noen mål å nå her hjemme og gjørsfisket på Øyeren starter jeg med om ett par uker tenker jeg.

Krysser fingrene for ok forhold i sommer......

Over og ut...

Robin


22 kommentarer:

  1. Satan :O
    For noen syke gös som har blitt landa denna våren. Grattis med pot N-rek.!

    SvarSlett
  2. sinnsykt drøyt! grattis med norges-rekord, godkjent eller ei!=))

    SvarSlett
  3. Gratulerer!! Det er helt utrolig hvor mange store gjørs det har blitt tatt i Akers den siste tiden..

    SvarSlett
    Svar
    1. det er helt utrolig ja! men det er også litt urovekkende, mtp. hvor mange av dem som eventuelt ble drept under denne helgen og.=/ Det er observert at noen av dem tilsynelatende virker frisk og svømmer ned igjen, men så for å flyte opp igjen seinere på et ellr annet tidspunkt.

      Slett
  4. Bare å legge seg langflat i støvet og gratulere! Fantastisk fiske(e)

    SvarSlett
  5. Gratulerer med flott fisk!

    SvarSlett
  6. Ikke bitter i det hele tatt ;) Neida, grattis med fantastisk fisk!

    SvarSlett
  7. Hvor stor er sjangsen for at det er den samme fisken som irvin tok?, hvis jeg ikke tar feil så er den her bare 160gram tygnre.

    SvarSlett
    Svar
    1. irwin er målt til 3 cm lengre eller noe, tror ikke fisken blir no kortere med åra slik som mennesker, eller kanskje den gjør det?:P men uanset, trok nok det er fler enn 1 eller 2 11kg+ gjørs som vanker i det vannet der altså:)

      Slett
  8. Gratulerer Robin, en super gjørs.

    SvarSlett
  9. Grattis Gubben!! Så jævlig digg at det var du som tok den..
    Det har lett for og klaffe når en så erfaren jeger prøver nye jaktmarker,
    så jeg ville ikke kallt det tur akkurat;)
    Flott gjedde og da!

    SvarSlett
  10. Gratulerer begge 2! Helt utrolig

    SvarSlett
  11. Gratulerer så mye med knallfisker etter målretta satsing :-) Meget velfortjent rekordfisk. Hilsen Petter Støttum

    SvarSlett
  12. Takker for alle hyggelige komentarer.

    Godt og høre at du ikke er bitter Irvin ;)

    Har sjekket opp mot Irvin sin rekordfisk fra i fjor og jeg har kommet frem til at det er 2 forskjellige fisk, men det er mulig denne har vært på land før. Kommer tilbake til den saken senere.
    Som Tien sier, det vanker nok flere store fisk i det utrolige vannet der...

    SvarSlett
  13. Vært på land før? Tipper krokene mine satt i kjeften, mista et dyr to dager før :p

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei satt ingen kroker der. Blit tatt en fisk før med likheter på halefinna. Kommer tilbake til den saken når det har blitt bekreftet om det er den eller ei.

      Slett
    2. Ja når du sier det er noe kjent ved den deformasjonen der.

      Slett
  14. Gratulerer med en skikkelig predator-pudding, gjør ikke lysten på en satsing i Akers noe mindre dette.

    SvarSlett
  15. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett