onsdag 9. mai 2012

Magisk gjørsfiske!

Slutten av april og starten av mai var blitt satt av til gjørsfiske også i år, som i fjor og forfjor.
2010 gikk over all forventning, mens 2011 var heller sørgelig. Hele 2011 var ett sørgelig gjørskapittel for våres del.

Gjørssatsinga ble litt anderledes i år for utenom det årlige fiske i Leira hadde jeg siden jeg begynte med vertikaljigging i fjor sommer gått med planer om å prøve det ut på Akersvannet nå denne våren.

GJØRSSATTSINGEN TIL SFKUT2012 kan du lese om her på bloggen om noen dager, men her og nå skal jeg fortelle litt om mitt hittils mest utrolige gjørsfiske....

I hele vinter har jeg sittet og studert satelittfoto, dybdekart og fangster fra Akers for å prøve å være så forberedt som mulig. Drømmen er jo få en over 10 kg og da er nok Akers stedet.

Første turen var målet å bli litt kjent med ett par tre steder jeg hadde sett meg ut og å rett og slett få en fisk. Da gjelder selvfølgelig kun gjørs.
Kjørte en del rundt og prøvde å spotte fisk på loddet og fiske på de. Men det var jaggu ikke enkelt, de få fiskene jeg så på loddet dykket med det samme jeg slapp ned jiggen så jeg gikk over til mere tradisjonelt bunnnært vertikalfiske og da begynte det å skje ting.
Jeg hadde flere fisk som var oppe og gransket jiggen min som her...


 Og her...




Veldig spennende, men også frustrerende når du tydeligvis ikke har riktig jigg, eller farge, eller str på jiggen og de dykker igjen. Prøvde det ene og prøvde det andre og tilslutt lyktes jeg å fange en fisk!


Du kan vel si at jeg fortsatte der jeg slapp i fjor da jeg var en råtass på dissa smågjørsa. Men målet var jo å få en gjørs og det klarte jeg. Temmelig fornøyd med egen prestasjon la jeg planer om tur også helga etter og den turen skulle bli noe ganske annet.

Var vell på vannet ca kl 9 og de første timene skjedde det heller lite. prøvde litt her og der før jeg satte kursen mot den plassen jeg hadde mest action sist helg. 

Hadde fisket i sirkus en halv time når jeg får dagens første hogg og detta var noe annet enn hva jeg tauet opp sist helg. Etter ett par typiske gjedderun og en morsom fight på det lette utstyret kunne jeg skuffet håve en pen gjedde. Holdt på å bare hive gjedda over bord igjen, men bestemmer meg for å måle den. Den strekker målebåndet til 100cm blank og siden metersgjedde alltid er stas fikk den en tur i veiesekken og en plass på minnekortet.


100 cm 7700g ett kjappt bilde og uti men.

Etter dette skjedde det ikke rart på en times tid så jeg gikk i land og spiste. Jeg bestemte meg for å prøve en annen plass på det strekket jeg hadde fått gjedda. Karra meg ut i båten igjen kjørte vell 100 meter og slapp ned jiggen....
Lite visste jeg da hva som ventet meg de neste 106 minuttene.

Etter å ha kjørt i bare noen meter hogger det. Kjenner at detta også er en stor fisk og tankene går jo tilbake til gjedda jeg hadde landet noen timer i forveien. Men etter en heller typisk gjørsfight får jeg tilslutt geleidet en svær og arrete hanngjørs inn i håven.


Forstår ikke hvor stor denna fisken var før jeg måler den til 88 cm og veier den til 8100g!
Og når den etter en kjapp fotosession forsvinner ned i dypet igjen kan jeg slippe ut jubelbrølet.

Ny pb og for en start på en uke med gjørsfiske!

Etter å ha duppet rundt på vannet en stund, sendt noen meldinger til gjengen og skrytt litt av meg selv kjører jeg båten i posisjon og drar over samme sted igjen.

38 minutter etter den første smeller det!

Nok en typisk gjørsfight og ny hanngjørs i håven..


81 cm 6040g tung hissig kriger klar for lek.

Dupper litt rundt igjen og skryter litt til av meg selv før jeg igjen drar over samme plass.

59 minutter etter den første og på første turen over plassen skjer det igjen.

PANG!

Dissa hanngjørsene gikk på med dødsforakt.


76 cm 5100g!

Tydelig att jeg hadde funnet en spott det sto sammlet en del gjørs klar for lek.
Sender en kjapp fellesmelding til gjengen og drar over spotten igjen.

75 min etter nr 1 smeller det faen meg igjen!

Nok en typisk gjørsfight og nok en hanngjørs i håven!

Rutine!


80 cm 5920g denne gang.

En ny kjapp fellesmelding og jeg er tilbake på plass igjen.

88 minutter etter den første....

På første draget over plassen gjentar historien seg.


Pang, typisk gjørsfight og nok en 5 kilos i håven!


Denne gangen en flott hunnfisk på 73cm 5220g!

Utrolig! 5 fisk over 5 på en og en halv time!

De er kanskje ikke de råeste fighterene, men på det lette vertikalutstyret blir det mer enn spennende nok.

Bestemmer meg for å ta en til og drar over plassen igjen.

106 minutter etter 8 kilosen skjer det enda en gang.

Noe mindre denne gang...


Måles ikke, men veies til 3400g før jeg hiver den over bord igjen.

Har ett napp til på neste driftet, men vinden tar seg opp og tvinger meg i land. 
Blir bare gående frem og tilbake på land og lure på hva f... som nettopp skjedde....

Hatt noen turer før i livet hvor alt bare har stemt, men detta overgår alt hittil.

Finner ut at jeg ikke gidder å bli værende utover kvelden og slåss med vinden så jeg pakker sammen og kjører hjem litt tidligerre enn planlagt, men også noe mere fornøyd enn jeg kunne drømme om...

Ett utrolig fiske jeg neppe kommer til å gjenta noen geng, men jeg kommer nok til å gjøre ett forsøk allikevel.
Håper på en fin gjørssommer i år og flere vertikalfisker.

Men før den tid har vi flere fine gjørs å vise frem. Ole og jeg har hatt noen dager i Leira og selv om fisket har vært så der så ble det da noen bra fisk der også.... Følg med....

Robin

3 kommentarer:

  1. Det var gjørsfisket sitt.:-) Ser ut som om du gikk igjen for forberedelsene gitt. ! Grattis! :-)

    SvarSlett
  2. Detta var jo knallbra! Største hannfisken jeg har sett! Morsomt at du fant førleiks-oppsamlings-hølet ;)

    SvarSlett
  3. Drøyt! Godt å se at NMU-balja fortsetter å levere!

    SvarSlett