torsdag 28. mai 2015

GJØRSSATTSINGEN TIL SFKUT 2015!


Tradisjon tro, på 6. året så satset vi etter Leiras vanskleige førleksgjørs.

Fisket i disse årene har mildt sagt vært varierende. Utrolig vanskelig elv å fiske i på denne tiden. Leira har ett stort nedbørsfelt og det ligger som regel godt med snø i romeriksaåsene og nordover som skal smelte på denne tiden.

Her kan du lese om de andre turene våres:  2010 2011 2012 2013 2014

Dagen vi reiste campen hadde vi gode forhold og det tok ikke lang tid før det begynte å skje noe. Faktisk så hadde vi overraskende mye action den første dagen. 6 fisk kom på land, noen mistet vi og Hoika mistet de 2 desidert største gjørsene vi var borti i år. Fryktelig synd, Hoika hadde fortjent en 7 plusser etter flere år uten en skikkelig stor en på land.

Enda en tradisjon som holder seg er at Ole får første fisken.


Ole kjører fisk, ett vanlig syn...


 Årets første gjørs på vei mot håven..


Ole har taket på dissa Leira gjørsene.

Det gikk slag i slag utover mot kvelden og vi fikk alle fisk.

Hoika landet første veiefisken.


70 cm 3600g


Min første ble en fin fisk på 71 cm 4400g.

Når det var blitt godt og mørkt kroker Hoikamann en bedre fisk.

Etter å ha mistet 2 fisk før på kvelden som var ganske sikkert større enn denne så var det ett godt plaster på såret å lande denne.



Fornøyd fisker med en bra Leira gjørs på 80cm og 5960g


Back you go!


Luna.

Dagene etter fortsatte det å nappe jevnt og dette synet her ble mer og mer vanlig...


Ole kjører fisk...


Denne gangen ble det kun en buk.

Vi bruker å få en del vederbuk på agnfisk, men i år ble det bare 2 stk. Mange av de nappene vi ikke klarer å kroke fisk på kan nok være buken som er frempå.

I og med at vannstanden var så lav så måtte vi lage oss en molo og legge ut noe å gå på på den våte gjørma.


Det ble lagt ned mye arbeid i moloen og snart kom flommen og slukte hele greie.

Neste veiefisk lander Hoika når jeg og Ole er avgårde på ærend.


Husker ikke lengden, men den veide hverfall 3960g


Kvak kvak


Camp life.

En morgen vi jeg satt i senga og spiste frokost hørte jeg det romsterte bak meg. Jeg snur meg å får se at det er ei rotte oppi en kasse jeg har stående bak senga. Denna rotta er heldig vis ikke noe brunrotte, men en jordrotte eller vånd som det heter.
Noen av oss likte over hodet ikke nærværet av vånden, men jeg synes det var så gøy at jeg måtte prøve å fóre den frem å få ett bildet av den.


Ett stykk lynkjapp jordrotte

Vi synes denna vånden var så rå at vi valgte å kalle den for Trooper.

Trooper er glad i hamburgerbrød.


Og sjokoladeboller.

Fisket og været var bra i ca 3 og en halv dag, men da slo været om, det begynte å regne og det regnet lenge og mye.

Under turens første regnskur lander jeg det som skal bli min største gjørs for turen.


81 cm og 6160g tung fin fin Leiragjørs. Dette ble også turens største gjørs.



Det gode fisket vi hadde fikk en brå slutt på 4. dagen da vi ble rammet av den værste flommen vi har opplevd i løpet av disse 6 årene.

Øystein som satt i telt ett stykke lenger opp i elva skulle virkelig få slite med flommen.

Han måtte rett og slett rømme campen i all hast midt på natta.
Slik så det ut rundt teltet hans på morgenen.


Vannet steg med ca 2 meter på den plassen han satt på!



20 kubikk er ca grensa for om det lar seg gjøre å fiske effektivt. 80 kubikk er dermed helt krise.

De neste 4 dagen fikk vi fisket med alt fra en stang hver 10 meter fra land eller ingen i det hele tatt.


Mye dritt som kom med elva og agnet kunne knapt ligge ute i 15 min føre det var fult av gress, kvist og kvinnelige sanitær produkter.


Det er ihvertfall ikke noe gull i enden av denne regnbuen...

Men det ser ikke ut til at gjørsen bryr seg all verden om dårlige forhold med null sikt. Problemet er å faktisk å få fisket.

Midt i elendigheten så lander Hoika og Ole hver sin bra fisk.


Hoika med en fin fisk på 76 cm og pene 4620g

Ole sin ble hans største fisk for turen.


Stor gjørs på matta.


71 cm og 5060g.

Den samme dagen mister jeg en 6 kilos gjørs 2 meter fra håven...

Disse fiskene var noen av de siste gjørsene vi fikk.
Når Leiraflommen gikk ned og flommen i Øyeren gikk opp bedret fiskeforholdene seg, men gjørsfisket døde ut.

I stede dukket annen art opp, som var ferdig med lek og på vei ned igjen.


Vi fikk ganske mange asp i år. Alle lange og tynne.



Ole har kjørt fisk igjen... Denne gangen måtte han klare seg selv...

Dag etter dag så vi en rovfugl som jaktet på andre siden av elva. Det ble diskutert frem og tilbake om hvilken rovfugl dette var og vi hørtes nærmest ut som ornitologer der vi satt og trudde vi hadde greie på det.
Stort sett alt av fugl og fisk ble nevnt, Falk, hauk, ørn, albatross og lundefugl, men når jeg får tatt ett par bilder av den og får zoomet inn på kreket ble vi litt overrasket.


Det var ei ugle!

Ja ja vi er ingen fugle eksperter ihvertfall, men hvis noen av leserne er det og kan fortelle oss hvilken ugle det er så gjør gjerne det.


 Ble noen fine kvelder i mellom regnskurene.


Når de andre gutta ga seg så valgte jeg å ta noen dager til.

Gir plassen en dag til, men etter å ha bare landet en liten gjørs og ett par asp velger jeg å bryte camp og reise litt oppover i elva for å se om jeg kan ta igjen fisken.


Lang og slank etteleksasp på 72 cm og 3100g


Camp 2.

Det var lite action på meitestengene, men det ble mer og mer liv på elva sånn generelt. stadig flere store og små vak på elva etter hvert som flommen ga seg.

Jeg står og skal bytte agn på stengene når jeg ser det er noe liv inntil bredden nærmest under båten.

Av ren nysgjerrighet så stikker jeg ned håven for å se om jeg får noe.

Skal si overraskelsen var stor når jeg så hva jeg hadde fått.


2 gjedder midt i lek, den største var jo riktig stor også. Fikk litt dårlig samvittighet når jeg så hva jeg hadde gjort så tok ett kjapt bilde og slapp de ut igjen. Var ganske slank blitt hu dama så var nok nesten ferdig.

Vi har sett gjedder i 6 til 7 kilos klassen gyte langs bredden i elva lenger ned, men her oppe med så lite gress var jeg litt overrasket over å få ei såpass stor gjedde i håven.

Hadde jeg vist at det var gjedder så hadde jeg ikke håvet de.

Det er forsåvidt ikke første storgjedda jeg har hatt i håven i år.

Huket denne her sånn ca midt på ryggen tidligere i år. Skjønte fort at den var feilkroket for den dro av gårde på flere laaange utras og det kunne jo ikke være en 20 kilos selvfølgelig. :/


Var aldri på land, men fin kondis. Tipper 8 +

Ble ett par asp til helt på tampen.

Her er den største av de.


73 cm 3400g.


Ble noen fuglebilder på denne turen, kanskje jeg har fått meg en ny hobby uten å egentlig å ha skjønt det helt enda?


Om noen kan identifisere rovfuglen, let me know.


Den nye brua over elva må jo bli bra. De bruker ihvertfall skikkelig kran. En Liebherr 202 ECB med 10 tonns maksløft. Jeg kan ordne gode priser på kran leie for de som skulle ha behov for en...


Her var det lavt! Jeg kan prise meg lykkelig for at det ikke ble en skikkelig Øyerenflom i våres eller så hadde jeg nok ikke kommet meg hjem....

Det ble 15 netter i denne satsen. Ja ja jeg veit det er noe galt med oss.
Sannheten er jo den at vi har planlagt Gjørssattsingen til sfkut 2016 alt så ja, vi er gale :)

Skjær tynne skiver...

R



2 kommentarer:

  1. Fantastisk rapport som vanlig Robin! Bra jobba!!!

    SvarSlett
  2. Nydelig, leken, god underholding. Tommel opp!

    SvarSlett