mandag 24. august 2015

Hybrid?

Under pelagisk trolling på Øyeren fikk jeg en Asp som jeg med det samme synes det var noe rart med. Det første jeg reagerte på var de blodrøde finnene, men også munnen ser ikke riktig ut mtp og når jeg ser nøyere på den og sammenlikner med asp så synes hvertfal jeg at dette ikke ser riktig ut.


Her kommer noen bilder så får ekspertene prøve å bli enige.

Først ut er denne som tok på pelagisk trolling med 60m vann under båten.


Vi kan vel alle være enige om at dette er en vederbuk. Faktisk den andre pelagiske buken vi har fått i år.


Asp på like under 50 cm.

Og så til hovedpersonen i innlegget.


WTF? Den er ca 50 cm.

Er bare så mye som ikke stemmer med denne "Aspen". Halefinna for liten og for lite spiss, gattfinna er alt for rød, gattfinna ser litt feil ut også forsåvidt, bukfinna er alt for rød, kroppen ser litt feil ut og munnen litt liten.

Her kommer ett bilde av munnen og til sammenligning munnen til 2 asp.


Først ett bilde av Aspen. Samme asp som på bildet over.



Og så ett av rare fisken.


Og her er ett bilde av en Asp på ca 60 cm

Legger også ved ett bilde av en asp jeg fikk for ett par år siden som jeg tok bilde av fordi jeg synes den var så veldig rød i finnene. Muligens en av de "rødeste" aspene jeg har fått noen gang tidligere.


Aner ikke lengde på denne, men vil tippe ca 45 cm + -


Ser frem til å høre synspunktene til noen av artsekspertene der ute.

Robin

1 kommentar: