lørdag 28. februar 2009

Ismeite 22/2

Jeg (robin), Kim, Erik og Andreas var på plass i 8 tiden og planen var som vanelig å ta storgjedda.
Det har kommet ca 40cm snø siden sist vi var ute og det skulle vise seg å bli litt tregt denne dagen. Tilogmed abboren var vrien og det kom faktisk bare opp 2 stk i løpet av dagen.

Etter en liten time hørte vi ett par pip fra den ene varsleren min. Jeg går bort og sena går saaaakte av spolen, gjør tillslag og opp kommer en slapp og tynn sak på maks 3 kg.

Ett par timer senere hører vi ett eneste lite pip fra en av mine varslere. Jeg mistenker falsk alarm, men tusler bort til stanga og ser at sena er slakk. Jeg tar tak i sena drar forsiktig og kjenner att det var noe i andre enden, men fisken står fortsatt bare stille under isen. Strammer opp sena å røsker til og da våknet den til liv. Kjenner at det er en ok fisk når den drar avgårde på flere korte utras, men fisken blir fort sliten og kommer til syne under isen. Gjedda blir løftet opp på isen, lagt på matta, målt og veid til greie 102cm og 7520g.



Etter dette ble det stille en times tid igjen før det igjen runner på en av mine stenger. Denne var nesten like forsiktig og slapp som de to første og veier maks 2 kg.

Deretter tar det en god stund igjen før det runner igjen, men denne gangen på en av kim sine stenger. Opp kommer enda en ikke altfor sprek og dagens siste gjedde på ca 2 kg.

Hele dagen har det vært ok temp med ett par + grader og lite vind, men plutselig blåser det opp og det blir langt mindre trivelig utpå isen så vi bestemmer oss for å reise hjem.

Grunnen til at gjeddene var såpass slappe og lite villige kan ha en sammenheng med tungt snøfall de siste ukene som resulterer i dårlig jaktlys. Ikke veit jeg.
Det enste jeg veit er at vi kommer tilbake på den evige jakten på storgjeddene.

Robin Lystad Olsen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar